Loading
Зона за момчета ли е програмирането?

Зона за момчета ли е програмирането?

Два интересни случая за деца, които са се реализирали в IT сферата привлякоха вниманието ни и днес разговаряме с един от техните лектори.

Но първо за децата:

Петър Пенчев, стартира с летен курс в Advance Academy, когато e 10 срещу 11 клас, след това продължава с целогодишната програма, докато е 11 клас, после е поканен за платен стаж от Fantastic Services. 3 месеца по-късно получава постоянен трудов договор, а за бала си прави подарък автомобил Мерцедес. След това е приет в Техническия университет – София и в момента работи като уеб разработчки в най-голямата българска гейм компания – Imperia Online.

Другият пример е едно дете, което отново изкарва лятната академия на Advance Academy в 5 срещу 6 клас. Продължава в целогодишната програма, а през следващото лято става помощник на лектора. След това изкара второ ниво на целогодишната програма и малко след като завършва шести клас започва стаж във варненската гейм компания ZARIBA, където(с разрешение на родителите си) разработва браузър игри.

Днес говорим с Виктор Тодоров, който е разработчик на мобилни проложения и преподава на деца и възрастни в Advance Academy.


Привет, Виктор! Kак те наричат децата в академията – по малко име или ти казват „Господине“?

– Здравейте, предпочитам по-приятелското Виктор. С “Господине” се връщаме в моето детство и времето, когато бях ученик. 

Учил си в Дания компютърни науки. Какви методи на обучение може да взаимства българското образование от датското? Стремите ли се да внедрите някои от тях в Академията?

В Дания разчитат много на практическите задачи и самостоятелното мислене. Никой не ти дава наготово решението, карат те да мислиш, да търсиш варианти да излезеш от комфортната ти зона. Всичко, което на мен ми е допадало и помогнало в професията се опитваме да интегрираме в методологията на Advance Academy, за да подобрим учебния процес.

Преподаваш и на малки и на големи, каква съпоставка можеш да направиш.? Кои възрастови групи се справят по-лесно с новите технологии?

Да си призная няма голямо значение от възрастта. Ако едно дете му се отдава работата с технологии и му допада, то се справя еднакво добре независимо дали е на 10 или 18 години. При децата е малко по-лесно да учат, защото съзнанията им са по-свободни и по-лесно приемат новите неща. При възрастните е нужно повече време и работа самостоятелно, за да постигнат резултати, защото ежедневните служебни ангажиметни, стрес, семейни занимания отвличат вниманието им и по-трудно помнят.

Как протичат часовете? Би ли ги нарекъл интересни?

Старая се всеки час да бъде забавен и да показвам нещо ново, което се ползва в практиката. Много разчитам на работата с деца – да ги карам да мислят защо едно нещо се прави така или по друг начин. Да намират причинно-следствената връзка и да мислят outside the box.

Как въдворяваш например ред и дисциплина или това не е необходимо и се работи в по-свободна среда?

Имаме няколко твърди правила, всичко останало е свобода. Правило номер едно е когато аз говоря и показвам нещо ново, всички да мълчат и слушат. След като започнат да работят самостоятелно или в групи естествено става кошер, но това е творческо шумене и радостни детски емоции от това, че са се справили със задачата.

Курсовете по програмиране в Академията развиват логика, креативно мислене, самочувствие в работата с технологиите, тоест не казваме, че всяко дете ще се занимава с това професионално. Какви други позитиви би изброил, за да убедиш родителите да изберат точно вашите курсове?

Технологиите станаха толкова важна част от живота ни за последните 30 години, че мога да предизвикам всеки, който го отрича да опита да живее или работи 30 дни без интернет, мобилен телефон, компютър или телевизор. Уменията да разбираш технологиите, са не само за програмисти, а за всеки човек, който иска да се развива кариерно в бъдеще. Ние наистина се опитваме да развиваме логика, креативно мислене и самочуствие в работа с технологиите, но също така развиваме и презентационните умения, уменията да си формулират правилно въпросите, да обясняват пред други , така че да бъдат разбирани и най-вече, да нямат страх от новото и да са любопитни – да търсят отговори, докато не стигнат до дъното.

По колко деца има средно в група? 

В зависимост от технологията се опитваме да имаме по 10 деца на преподавател. Миналата година имахме групи с по 30 деца и 4 преподавателя и ставаше голям купон на презентациите, които бяха на отбори. Тази година сме редуцирали местата в учебните ни зали и ще имаме до 10-12 деца в група.

Какво е процентовото съотношение между момичета и момчета?

70 към 30 в полза на младежите. Момичетата малко по-късно започват да проявяват интерес към техническата част на нещата. Но имаме страхотни малки дами, които понякога се справят на много по-високо ниво от момчетата.

Да си програмист мъжка професия ли е?

В никакъв случай. Нека не забравяме с кого е започнало всичко – графиня Ада Лъвлейс, дъщерята на лорд Байрон, която става първият програмист още през ХIХ век създавайки алгоритъм за компютър във време, когато компютрите не са съществували, Хеди Ламар популярна филмова звезда от 20-те години на миналия век, която успява да докаже, че е нещо повече от хубаво лице. Международната икона, често определяна за най-красивата жена в Холивуд,  освен това е учен, занимаващ се с ракетни технологии и която държи патент на технологията, върху която днес се базира безжичния интернет. Грейс Хопър – кралицата на софтуера, която създава езика COBOL през 1958, върху който и до ден днешен са базирани огромни банкови системи. Тя е и човекът, превърнал думата „бъг“ в широко употребяван термин и много много други жени, на които дължим прогреса ни днес. Жените и мъжете често виждат един проблем от различни ъгли, което е изключително важно в Интернет технологиите и инженерните науки. 

Моля, обясни на родителите какво е STEM и защо тази абревиатура нашумя толкова напоследък?

STEM означава Science, Technology, Engineering and Mathematics. Това са фундаментите на модерното технологично общество и именно те са основните стълбове, които следва да изграждат образованието. Този термин и начини на обучение са известни в САЩ от 2002-а година. За съжаление ние сме с около 20 години назад и при нас нашумя едва преди 2-3 години. STEM обученията са различни уроци, подходи и практически упражнение, които тренират децата в 4-те стълба. Например ако направим кръжок по елементарна физика за деца и ги караме да експериментират повече и много по-малко да наизустяват определения от учебник – това е STEM. Ако им показваме как с 5 реда програмен код могат да управляват осветителни тела или други технологии, това е също SТЕМ. Като обобщение – това е обединение на всички знания и технически умения, които децата трябва да развиват и които не са част от хуманитарният спектрум в училище.  

Летните курсове на Advance Academy се провеждат за трета поредна година. Какъв процент от децата в него ви обожават и искат да продължат да се обучават при вас и целогодишно?

Много голям процент за наш късмет и радост. Идеята на летните курсове е именно да се запознаят и докоснат до технологията и ако им харесва, допада и искат да продължат да имат цялостна програма, в която да го направят. Лятото е идеално време, в което да се прецени от родители и деца дали им допадат технологиите и компютрите или ще заложат на други направления като медицина, право, езици, литература, изкуства. 

С какво летните курсове се различават от целогодишното обучение?

Летните са кратки, обобщаващи и като цяло входящи. Показваме основните неща и какво можем да правим с тях. При целогодишното обучение се работи много повече в екип, по цялостен и сложен проект и се засягат много повече сложните части на уеб програмирането. Тази програма е наистина за деца, които харесват технологиите.

Какво ти носи работата с деца?

Те са много свежи, имат страхотни идеи, много свободен поглед над живота и често се вслушвам в тях и предложенията им. Смея да твърдя, че имат и много сериозен потребителски опит с приложения за телефони и често ги питам за мнение, когато работя по някой конкретен проект за чужда компания.

И последно: Кое е любимото приложение, което ти си създал и коя е любимата ти игра?

Почвам отзад напред – играя всякакви jump and run игри на Playstation 4. От любимите са ми Far Cry, Uncharted и Tomb Rider поредиците.

Кое е любимото ми приложение – имам направени повече от 250 приложения за iPhone и над 60 хибридни на React Native (които работят и на iPhone и на Android). Та всички са ми любими, защото са мое дело ☺


Много благодарим за отделеното време!

Повече информация за обученията можете да откриете тук:
✉office@advanceacademy.bg
☎0889990030
🌍https://advanceacademy.bg/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Top

Login


Create an Account!
Forgot Password?
Registration is disabled.

Want to Login?

Forgot Password?