Вяра Николова е основател на Център за образование и сугестопедия „Материка“, преподавател по математика и лектор. Днес ви срещаме с нея, за да разберем как и защо е избрала да работи чрез този метод за обучение. А ние ще ви кажем, че някога служителите от тайните служби са били обучавани чрез него на чужди езици като те са научавали нов език за 2 месеца.
Разработен в годините на комунизма от професор Лозанов, този метод е приет в чужбина, но не много популярен у нас, въпреки че е разрешен за използване в държавното образование от Министерството на образованието.
Обучението се провежда в спокойна и подкрепяща среда, наситена с много стимули, които подпомагат ученето, с използване на класическото изкуство, песен, танц като средства за бързо възприемане на информация. Сугестопедията има 7 закона, които се използват във работата, обучението, средата, подготовката на преподавателя. Звучи утопично, но доказано работи за обучение, както на възрастни, така и на деца.
Вяра, здравей! Екипът на Оранжево морето много ти се възхищава. Като лектор и човек, който въвежда метода сугестопедия за изучаване на математика, също заради упоритостта и това, че си толкова отдадена на мисията си. Моля, разкажи накратко за хората, които не са чували за сугестопедия. Какво означава този метод за обучение и с какво е различен?
Сугестивно – десугестивната методика е приложение на науката сугестология в педагогиката или това е методика, на която се обучават преподавателите, за да създават учебен процес, в който се подава голямо количество материал за кратко време и той да се възприема бързо, с лекота и без насилие към личността на човека. Има баланс между съзнателното фокусирано учене и парасъзнаваното учене. Проф. Лозанов е психиатър, психотерапевт, физиолог на мозъка и приложена правилно, методиката води до лесно запомняне на голямо количество информация за кратко време и има психотерапевтичен ефект – освобождава от предишни травми от неправилно организиран учебен процес. Което всъщност най – много пречи на личността да учи. Това са процеси, които са добре известни на психолозите и физиолозите, но единствено в методиката на проф. Лозанов са свързани в цялост и създават уникална среда за учене, вплитайки фактори на комуникация и психологически средства, дидактическа цялост на материала и класическо изкуство, което хармонизира. Има 7 закона, които обединяват принципите и средствата на сугестопедичния метод на преподаване.
Познаваше ли се лично с професор Лозанов, който е култова личност? Ако да, разкажи ни какво най- много те впечали от комуникацията с него.
За съжаление, не познавам лично проф. Лозанов. Аз съм обучена от Фондация „Проф. д-р Г. Лозанов и проф. д-р Ев. Гатева“ от неговата асистентка Ванина Бодурова, която ми показа красотата на метода и ме вдъхнови да започна да го прилагам. На обучението за първи път свързах онова, което съм търсила толкова години с една научно подредена методическа цялост на преподаването. И започнах да го изучавам в дълбочина.
Как се запозна със сугестопедията и кога реши, че тя ще е главна твоя спътница в живота?
Преди около 10 години в един момент живота ме срещна с различни хора, които говореха за образованието по различен начин. Те имаха свободата да се изразяват, така че да вдъхновяват околните и да създават усещането за ценността на онова, което правят. В разговорите ни тогава често излизаше името на проф. Лозанов и метода сугестопедия. Купих си книгата на Професора, беше 2009 год, нищо не разбрах 😊 Успях да се обуча едва след 3 години. Оттогава съм прочела книгата му още 5 пъти, както и почти толкова пъти и цялата литература, която имаме след обучението. И всеки път я виждам по различен начин. Сугестивно – десугестивната педагогика е изключително дълбоко нещо, защото докосва личността на човека и е изключително важно как преподавателят се подготвя за това – колко е изучавал книгите, законите, принципите, средствата, тънкостите, описани в изследванията. Какво е тествал, създавайки подходящата среда на доверие и учене, как достига безопасно до резервите на личността. Защото приложена правилно, сугестопедията винаги води до разкриване на потенциала на човешката личност. От 2012 година изучавам методиката в дълбочина и я прилагам в своята работа, създавайки и тествайки модела на преподаване на различни предмети. И най-вече в преподаването на математика.
От колко години съществува сугестопедичният център Материка във Варна?
Образователен център „Материка“ съществува от 2005 година, Фондация „Материка“ беше създаден през 2006 година. Вече 14 години се развиваме и търсим нови пътища до създаването на такъв процес на учене, който да обогатява обучаемите и да връща вярата, че ученето е важно и може да става през любовта и свободата.
Поздравяваме ви за това, че се разраствате. От скоро имате филиал и в София, освен двата във Варна. Има ли други центрове в България?
Засега не. 😊 В момента сме насочили вниманието си към усъвършенстване на работата ни тук, във Варна, подготовката на учебните ни помагала, които ни стават необходимост, заради спецификата на методиката, с която работим. И успоредно с това организираме работата си в София с 122 ОУ, с което работим по програмата за извънкласни дейности в клуб по състезателна математика и английски език.
Ако сме родители, които идват на първа среща как ще ни убедиш, че именно Сугестопедията е методът, чрез който нашите деца ще поумнеят?🙂
Аз няма да ви убеждавам! 😊
Може би бих казала, че сугестопедията е единствения метод, който обединява много психологически изследвания и открития, които иначе се прилагат отделно, дава една обща взаимосвързаност между тях, обединява ги, където всяко нещо си има точно определено място. И това ни позволява да предаваме голямо количество материал за кратко време, който се възприема с лекота, без умора и с голямо вдъхновени да участваш и да учиш. И да можеш. Усещането, че можеш, това е!
Вярно ли е, че Сугестопедията е разрешен метод за обучение в държавните училища. В кои училища във Варна се работи чрез нея?
Тя никога не е била забранявана. Сугестивната норма, че държавното образование има точно един определен облик на създаване на среда на авторитарност и команда, за да стигне до всички ученици, е вредата, която пречи. Във Варна няма училище, което да работи с методиката. Има преподаватели, които я прилагат в своята работа в Държавно училище. Веси Дамаскова прилага методиката в своята работа от 10 години, тя работи в частно училище. Краси Яшева, която работи в държавно училище също прилага методиката в работата си от 3 години. Има и още преподаватели, които работят в частни институции.
Защо методът не се използва масово след като е доказано ефективен, според теб?
Този въпрос е най-често задавания въпрос. Всъщност да се обучиш на методиката е първата, най-малка крачка, която трябва да се направи. Според мен човекът, който тръгва по този път, трябва да има поне малко опит и да е преподавал по традиционния начин, за да може да разбере за себе си структурата на ДОС и ограничеността на преподаването в този случай. Тогава може да направи сравнение и да разбере ценността на методиката. След това е добре да бъде специалист в своята област и да няма колебания по фактическия материал – за да може да глобализира информацията и да обогатява съдържанието. И след това започва работата – това е изучаването на средата, подготовката и планирането на глобалните теми, подготовката и планирането на всяко занятие, така че да отговаря на законите, принципите, средствата на един сугестопедичен процес. Да се има предвид подготовката на средата, слабите сигнали. Да се въведе изкуството в цялата му комплексност. И накрая, не на последно място – преподавателят да се погрижи за собствената си личност, за собствените си резерви, за обогатяването на духа си и развитието на личността си – както в професионален, така и в личностен план.
Кой говори за такива неща в държавното училище, където предимствата на професията да си учител се измерват с 50 дни отпуск?
Тази пролет на сугестопедичната лекция водена от теб по време на образователно изложение ”Оранжево морето” се разплакахме, как си обясняваш това?
Методиката е съпътствана с психотерапевтичен ефект. Всъщност моята лекция беше върху тема от „Състезателна математика за 4 клас – календар“ и показваше как може да се предаде математическо съдържание от състезателна тема, така че да се възприеме с лекота. Тя свързва аналитичното знание с емоцията, за да може информацията да се възприеме в цялост и да остане трайно, за да се активира след това на функционално ниво. Децата не реагират по този начин, те просто притихват и очакват с нетърпение да се потопят в различния свят на Ясен и дядо му. Участвайки така с цялото си същество, те ангажират в много по-голяма степен паметите си, които са далеч повече от аналитичната памет. Емоционалната реакция при възрастните е различна и е свързана с миналия опит, който имаме. И освобождаваме неусетно стаени чувства и емоции. И помним. 😊 Помним чувството и емоцията, с което сме свързвали момента на получаване на знанието.
Вяра, вярваме, че ще има повече хора като теб, които помагат на децата и заявяват, че децата ни са умни, стига подходът да е правилен. Кажи ни, ако беше съветник на министъра на образованието и науката, кои три основни препоръки би му дала, с цел промяна и подобрение на държавното образование.
- На първо място бих обърнала внимание на внушенията, които се правят в държавните училища – много се говори за ученици, бюджети, пари, вдигане на заплати, администрация, малцинствени групи, натовареност на учителите и други. Проблемът не е само тук. За мен от съществена важност е да се вдигне престижа на учителя, но това да се изравни с отговорността му – да бъде винаги подготвен, да учи нови методи и да ги прилага през целия си учителски живот, докато се докосва до учениците, да се подготвя за всеки час, а да не кара само по учебника урок след урок, особено след 2-3 години, когато си извъртял всичко това. Да мисли с какво ще направи учениците си по-удовлетворени, по-щастливи от докосването до знанието заедно, с какво да обогати всеки час. Как да подготви себе си? Така всички, и общество, и родители, и деца, постепенно ще свикнат да се доверяват, че това пред тях е най-добрия ментор и учител, на който изобщо могат да попаднат. Моят учител.
- Да се предлагат адекватни обучения на преподаватели – сегашните програми и обучения, които се правят по Наредбата за професионално развитие са проформа, отбиване на номер. И този порочен кръг се завърта винаги – от някои от фирмите и някои от университетите, които организират до учителите, които ползват, за да вземат кредит и защото трябва, а не защото имат намерение да възприемат новото, да го тестват в среда и да го развиват, така че да пасне на тяхната личност и работа. Тук според мен трябва да се промени статуквото, което е най-трудно, заради нагласата – ами така се прави, никой не може да го промени. Безотговорността възпитава безотговорни хора. И тогава се връщаме към първа точка – отговорността на самите преподаватели към професията и учениците.
- Да спре внушението, че програмата и материала е твърде сложен и трябва да се опрости или че часовете по отделни предмети трябва да се увеличат за сметка на изкуствата. Това води до осакатяване и затъпяване на личността. Трябва да се промени изцяло дизайна на преподаване, дизайна на програмите и планирането на занятията, по които преподавателите водят. Добре е да се намали и броя на децата в класа, за да може да се организира с успех групова работа, която носи най-голяма възможност за взаимно учене и постигане на личните цели през общия плана на урока. Не да опростяваме, а да пренастроим методите на преподаване на наука към личностите на децата, като се стремим да им показваме различни пътища за достигане на информацията, свързването и с други науки и ползването и на практическо и научно ниво. След 7 години мога смело да кажа, че в образованието има проблем, но и ние сме намерили към момента решение, за да възпитаваме и изграждаме личностите на нашите ученици, така че те да намират удоволствие във всяко нещо, което правят и да постигат мечтите си.
Оранжево морето ти благодари за отделеното време!